Att gå upp kl 07.00 låter ju inte riktigt klokt..Men ni anar inte hur mycket man får ut av dagen, så mycket saker man ser och upptäcker. Utnyttja tiden på bästa sättet helt klart, det borde man göra varje dag oavsett om man är i Israel/Palestina eller inte.
 
Eftersom att jag är här nere i Israel/Palestina för andra gången så fick vi som är det göra något nytt idag, medans de andra bland annat var på olivberget m.m. idag så fick vi chansen att besöka förintelsemuseeumet i Jerusalem. Vilket givetvis var jätte intressant och kul, låte ju helt sjukt att säga att det var kul.. Men det var det, det var kul att se någonting nytt och gå på ställen som man aldrig har varit på innan. 
 
Samtidigt var det självklart väldigt jobbigt också, så oerhört hemskt att se alla dessa olika bilder, filmer på människor som har lidit något fruktansvärt, att läsa alla texter och se alla gamla saker som faktiskt har tillhört en människa, en människa precis som mig, det var jobbigt. Men det var inte det jobbigaste, utan det var att faktiskt försöka sätta sig in i att det faktiskt har hänt på riktigt, alla dessa människor som dog i förintelsen och inse hur oerhört många det faktiskt är, det går inte att beskriva med ord hur ont det gör. 
 
Det är även här jag tänker att hela Israel och Palestina konfilkten började, jag kan förstå att Israel är rädda för att det som hände kan hända igen, man kan inte ta ifrån dom att förintelsen har hänt, man kan inte ta ifrån dom att många länder var emot dom, därför är det inte konstigt att dom vill bygga upp sitt land och köra sitt race. Men bara för det tycker jag inte att det dom gör är rätt, jag tycker det är tvärtom, jag kan inte förstå hur man i pricip kan utsätta ett land och en folk grupp för något man själv har varit med om, det borde vara tvärtom. Man vill inte att någon eller något ska uppleva det hemska man själv har, men ändå gör Israel så mot Palestinierna, vilket jag inte kan förstå och jag kommer antagligen aldrig att göra det heller, vilket är väldigt svårt att ta in. 
 
Men på samma gång är jag glad att jag har fått se det, att jag har fått chansen att förstå det mer. Jag kan erkänna jag är propalestine, men det betyder inte att jag inte vill höra det från någon annans synvinkel, snarare tvärtom, jag tycker det är jätte viktigt att få se perspektiv ur olika synvinklar, det är viktigt att få höra båda delarna av konflikten. Sen behöver man inte hålla med om allt de säger, men det är fortfarande viktigt att ha hört det. 
 
Efter förintelsemuseeumet så fortsatte dagen med en spårvagnstur in till gamla stan, vilket känndes helt underbart, det kändes som att komma hem på något sätt, gå på gator som man visste och kände till. Där stannade vi och åt en helt obeskrivligt god lunch som bestod av massa goda röror, sallader och bröd m.m. När vi sedan hade strosat runt lite i stan och gått på lite gator som vi visste, humöret var på topp och allt kändes så bra, så hände det som man inte vill.. Humöret gick från 100-0 på mindre än 1 sekund. 
 
Vi möttes av ett gäng soldater och man märkte tydligt att något hade hänt, då dom stod samlade. Det visade sig vara en död man/kvinna som låg övertckt med en filt mitt på gatan. Det var som att någon boxa mig i magen, visst vi alla ska dö för eller senare, men vi som bor i Sverige är inte vana med att se döda kroppar mitt på stan.. Detta gjorde givetvis att stämmningen blev sämre, det kändes faktiskt riktig obehagligt. Jag vet inte dödsorsaken, men är man död så är man och det är lika hemskt oavsett hur det gick till. Vi ser, vi hör, men vi fattar ingenting.
 
Trotts många tunga saker denna dagen så har det överlag varit en helt underbar dag, vilket är lätt att man glömmer, det är så lätt att bara prata om de negativa och sorgliga sakerna. Men dagen har varit väldigt väldigt bra, med många härliga skratt och det är det som får än att kämpa vidare och uppskatta allt lite extra! 
 
/Lisa 
 
 
 
 

2 kommentarer

Lasse

17 Apr 2014 00:01

Grymt skrivet!

Lasse

17 Apr 2014 00:02

Grymt bra skrivet!

Kommentera

Publiceras ej