På förmiddagen idag känns det som om vi har gjort massa, särskilt eftersom jag knappt kommer ihåg vad vi gjorde. 
Vi började med att äta frukost då jag till min förtjusning såg att det fanns pommes frites. Lyckan var total, särskilt när jag även såg att det fanns nutella. Så det blev min frukost. 

Sedan tog vi den lokala bussen 21 till Jerusalem där Henke började prata med två palestinska kvinnor som också skulle dit. Det visade sig att alla palestinier över femton år behövde gå ut och visa passet vid checkpointen. Han frågade om hur det var att behöva gå ut medan vi kunde sitta kvar och vänta tills vakten kom och kollade. Sedan lärde vi dem lite svenska och pratade om Sverige, Palestina och Israel.

När vi väl kom fram till Jerusalem efter en stunds bilkö började vi med att gå genom Gamla stan till västra muren där det var hur mycket folk som helst. Vi skulle försöka komma fram till själva muren och röra vid den men det var ett stort stängsel och man var tvungen att köa om man ville det. 

Vi ville gå till tempelplatsen efter det men den var stängd eftersom att det är påskveckan och skärtorsdag så vi gick vidare till Wall Walk. Där kunde man gå uppe på den gamla statsmuren och se över hela Jerusalem, det var en oerhört häftig känsla. Dessutom var det jättevarmt, cirka 25 i skuggan, så förhoppningvis fick jag lite färg eftersom jag är den enda i hela gruppen som inte fått någon färg alls. Efter att ha gått så långt som man kunde letade vi, eller några av oss, därifrån och gick till restaurangen där vi skulle äta lunch. Det blev pizza eller bröd med ost på som man också kunde kalla det. 
Nu när jag väl läst igenom allt har vi faktiskt gjort ganska mycket och jag vet att eftermiddagen kommer bli minst lika spännande. 

// Nells

Kommentera

Publiceras ej