Den här dagen började med att vi killar gick upp vid åtta tiden. Jag hade för första gången sovit gott på hela veckan. Kanske för att jag hade öronproppar vilket fick mig att inte höra allt tjat. De ramlade dock ur under natten. Vi gick och åt frukost vid 8:30 och jag åt flingor med mjölk och honung. Lite té till det funkade perfekt.

Efter frukosten så tog vi killar det lugnt och sedan blev det dags för lekar. De unga ledarna var ansvariga för lekarna. Vi började med KYRKAN BRINNER!! och det var ganska kul, jag lyckades alltid att hitta en stol så jag var aldrig i mitten. Efter det gjorde vi en utmaning vilket var att man skulle lösa en knut som skapades av våra armar. Det gick inte så bra för att vissa skulle alltid vara först vilket gjorde det nästan omöjligt att lyckas. När vi var klara med den så körde vi flörtleken. Halva gruppen satt i en ring på varsin stol och resten stod bakom stolarna med de andra deltagarna. En stol var dock tom och där stod en deltagare bakom. Uppdraget var att om ingen satt framför en så skulle man flörta till sig någon. Men den som hade en deltagare skulle stoppa dem genom att dra tillbaks dem i stolen. Det gick bra för alla under leken. Sedan så lekte vi monkey in a tree, vilket är en lek där man gör olika konstellationer som ledarna ropar. Hamnar man utanför åker man ut. Jag åkte ut ganska tidigt alla tre gånger. Sedan körde vi en rörelse baserad lek där alla stod i en ring och en skulle gissa vem som ledde gruppens rörelse. Det var skoj med den leken, jag var dock aldrig ledaren.

Efter det så var det lite ledigt. Efter lite ledighet åkte vi till stan och åt lunch. Det blev Burger King. Jag åt en fin Big King meal men det var ett problem, de som jobbade där var inte så snälla.

Men efter vi var på Burger King drog vi vidare till Stasifängelset som nu är ett museum. Där hade kommunisterna sina fångar efter andra världskriget. Vem som helst kunde vara fånge, allt från politiska fiender till studenter som demonstrerade och liknande. Vi fick reda på av våran guide att en fjortonårig flicka hade målat en rosett på Stalins mustasch med sitt läppstift för skojs skull när hon var i skolan. Någon såg det och rapporterade det. Hon blev förhörd och de sa till henne att hon inte alls hade målat en rosett, utan en snara. De sa åt henne att hon ville få Stalin hängd. Hon hamnade i fängelse i åtta år. Innan det dock så fick vi se en film om Östberlin och fängelset. Direkt efter delades gruppen upp till två mindre grupper och grupperna fick varsin guide. Våran guide var en snäll kvinna och hon var jättebra. Cellerna i fängelset var hemska. De som användes först var celler som var ganska små där sex personer fick trängas per cell. Sängarna i cellerna var gjorda av trä och deras toaletter var öppna hinkar. Ventilationen i rummen var helt kass, nästan ingen luft kom in i cellen. Att vara i ett sådant i så många år måste varit hemskt. Sedan fanns det isoleringsceller som var mycket mindre än fler personcellerna. De hade en massa olika tortyrer i fängelset, t.ex. vattentortyr, ståceller och mer. Allt var i en källare av ett gammalt kök som omvandlades till ett fängelse.

Vi gick sedan vidare till cellerna för de som hade tappat förståndet. Väggarna hade gummi på sig så att fångarna inte skulle banka sig själva till döds mot väggarna.  Det var likadant med dörrarna, golven och jag tror att taken också hade det men jag kommer inte direkt ihåg det. Det var rivmärken på väggarna och dörrarna från de som satt inne. För att de inte skulle bita sönder sina pulsådror så fick de tvångströjor vilket är hemskt.

Sedan så gick vi ut och vilade oss lite på en trappa och guiden berättade om hur de använde psykologisk tortyr för att kunna sälja politiska fångar till Västtyskland när Sovjet hade lämnat Tyskland och det var bara Östtyskland då. De använde bara psykologisk tortyr för att fysisk tortyr visade ju hur de hade blivit skadade medans psykologisk gjorde att de inte såg torterade ut. De tog reda på allt om dem via förföljning och att de bröt in sig i deras hus.  Alla celler då var isoleringsceller och där så var det strikta regler om vad man fick och inte fick göra. Cellerna hade en säng, ett handfat, en toalett, en spegel, en stol och ett bord. Fångarna hade alla förstora tracksuits och de var förstora för att det skulle bli extremt varmt på sommaren för dem. Spegeln var av plexiglas vilket gjorde att fångarna inte kunde begå självmord av att ha sönder spegeln och skära sig med sprickorna. Vakterna tittade var tionde minut på natten igenom ett titthål för att se att de inte gjorde något dumt och följde reglerna. De väckte fångarna för skojskull nästan hela tiden så att de skulle vara enklare att knäcka dem. De gjorde samma sak på dagarna men var tredje till femte minut istället. De fick inte sova eller göra något annat som fördriver tiden på ett bra sätt på dagen. De kunde komma på lögner och sådant till fångarna för att knäcka dem och få reda på information de ville ha. De kunde sen hamna på ett kontor där det var en person som gav dem saker de gillade t.ex. kaffe och te och pratade om deras intressen. Det var för att personen skulle få information och på det sättet kunna ta reda på vilka som vill störta riket och sådant. Kontoren som de hamnade i var fint inreda och de var alla likadana. Efter vi fick reda på om kontoren så gick vi ut från byggnaden. Vi tog farväl till vår guide och återförenades med resten av vår grupp.

Vi gick därefter hemåt och när vi kom hem så var det en kort paus. Efter det så var det middag och det var grillade hamburgare. Det var lite roligt att jag åt hamburgare två gånger på en dag. Efter vi hade käkat middag fick vi lite fritid men efter det var det ett pass om ondska. Det var väldigt intressant. Efter passet så var det fritid fast vi hade andakt nästan direkt efter. Jag minns inte vad andakten handlade om men jag minns att jag gillade den. Efter andakten så gick vi killar och förberedde oss för att sova.

Vi hörs // Adam

Lite skojiga bilder på Alex, Tora och Lotti :-)